سئو چیست؟ اهداف سئو و ابزارهای آن

سئو چیست؟

همهٔ افرادی که با کسب و کار اینترنتی سرو کار دارند، یا اینکه قرار است تازه در این زمینه فعالیت کنند باید مهارت‌هایی اعم از طراحی سایت و سئو را فرا گیرند. یقیناً می‌توان گفت سئوی یک سایت اهمیتی فراتر از دیگر بخش‌ها دارد.

به صورت ساده و ملموس سئو یعنی زمانی‌که یک کلمه‌ای را می‌خواهید در مرورگری سرچ کنید، احتمالاً شما چند مورد از سایت‌هایی که در صدر نتایج جستجو می‌آیند را مشاهده می‌کنید و روی آن‌ها کلیک می‌کنید.

سئو یا بهینه سازی سایت یعنی یک سری تکنیک‌ها و کار هایی را انجام دهیم تا گوگل سایت ما را بالاتر از سایر سایت‌ها نمایش دهد. که اینگونه باعث افزایش بازدید از سایت ما می‌شود. در واقع باعث رسیدن به هدف یعنی بالارفتن تعداد بازدیدکنندگان و استفاده از سایت ما خواهد شد.

کلمهٔ سئو در انگلیسی مخفف عبارت Search English Optimization به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو است.

به عبارت دیگر یعنی مجموعه‌ای از روش‌ها و استفاده از ابزارهایی در جهت بهینه نمودن یک سایت و افزایش رتبهٔ سایت در موتورهای جستجو.

سئو یک فرایند ساده، دارای چارچوب و قاعدهٔ کلی نیست که به راحتی و در زمان اندک پیاده سازی شود. در واقع این کار نیازمند تلاش پیوسته و صبر و حوصله می‌باشد. در ضمن مهندسین سئو همواره باید در حال آپدیت اطلاعات خود در این زمینه باشند و طبق الگوریتم‌هایی که موتورهای جستجو در زمان‌های مختلف ارائه می‌دهند، عمل کنند.

 

سئو چیست

 

 

اهمیت سئو:

با توجه به آمار رسمی گوگل روزانه حدود ۳٫۵ میلیارد سرچ در گوگل صورت می‌گیرد. در نتیجه کاربران اعتماد زیادی به گوگل دارند. از این رو سئوی کارامد تأثیر مهمی در افزایش بازدید کننده و بالا رفتن رتبهٔ سایت در موتورهای جستجو خواهد شد. این دقیقاً همان چیزی ست که هر فرد بعد از راه انداری سایت خود برای رسیدن به درآمد و هدف نهایی خود از ایجاد سایت به آن نیاز دارد.

در واقع کاربران از طریق موتورهای جستجو همانند گوگل، به سایت مورد نظر خود می‌رسند. حال اگر این موتورها نتوانند سایت شما را در فهرست خود بیابند، ذر نتیجه کاربران به سایت شما هدایت نخواهند شد.

سئوی بهینه می‌تواند این جستجوگرها و هم چنین کاربران را از میان هزاران سایت، به سایت شما هدایت کند.

 

 

اهداف سئو:

  1. افزایش بازدیدکننده و ترافیک سایت
  2. افزایش فروش مجصولات
  3. بازاریابی و تبلیغات
  4. ایجاد برند مورد نظر
  5. هدایت کاربران به سمت سایت
  6. بهبود رتبهٔ سایت در نتایج موتورهای جستجو

 

 

 

انواع تکنیک‌های سئو:

 

۱‌. سئو کلاه سفید: (سئو اخلاقی)

روش‌ها و تکنیک‌های استفاده شده برای بهینه کردن سایت به طور طبیعی و مطابق با قوانین و الگوریتم‌های موتورهای جستجو می‌باشد. در این روش کارشناسان سئو از روش‌های استاندارد و متداول استفاده می‌کنند و در دراز مدت نتیجهٔ آن را خواهند دید. و رتبهٔ سایت آن‌ها افزایش می‌یابد.

حتما بخوانید :  افزایش فروش محصولات با روانشناسی رنگ‌ها

 

 

 

سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفید

 

 

۲‌. سئوی کلاه سیاه: (سئو غیر اخلاقی)

این تکنیک دقیقاً برعکس تکنیک اول است. به عبارتی بهتر یعنی به کارگیری دستوراتی که باعث فریب و دور زدن قوانین و الگوریتم‌های موتورهای جستجو شود.
این روش مخصوص افرادی ست که به سئو نگاه یک شبه و کوتاه مدت دارند. در واقع در این روش صرفاً برای کسب رتبه در موتورهای جستجو تلاش می‌شود، و تلاشی در جهت خشنودی و رضایت کاربر ندارد.

در این روش ممکن است رتبهٔ سایت در مدت کوتاه افزایش چشمگیری یابد. اما این احتمال هم وجود دارد که منجر به پرداخت جریمهٔ نقدی و حذف کامل از فهرست پایگاه دادهٔ موتورهای جستجو نیز شود.

 

 

سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه

 

 

انواع سئو:

۱‌. سئو داخلی (On Page SEO):

سئوی درون صفحه به کنترل محتویات سایت شما شامل متن، لینک‌ها، تصاویر، هدینگ ها و… مرتبط می‌شود. در واقع هرچیزی که در سایت خود بارگذاری می‌کنید مربوط به سئوی درون صفحه است.
این روش سئو از مهم‌ترین و پایه‌ترین روش‌ها برای افزایش رتبهٔ سایت می‌باشد. و هرگونه اشتباه در این قسمت باعث کاهش رتبه و گرفتن امتیاز منفی خواهد شد.
در ادامه به عناصر مهمی که باید در این روش به آن توجه کرد اشاره می‌کنیم:

۱‌. بهینه کردن آدرس سایت:

ساختار URL مهم است زیرا کمک می‌کند تا موتورهای جستجو درک بهتری از محتوا و آدرس صفحه داشته باشند. قرار دادن کلمهٔ کلیدی در آدرس باعث درک بهتر کاربر و موتورهای جستجو خواهد شد و باعث می‌شود محتوای صفحه را حدس بزنند.

۲‌. هدینگ ها:

حتماً باید محتوای خود را تیتر بندی کنید. یک تیتر باید به عنوان تیتر اصلی قرار گیرد که دارای ارزش h1 است و بقیه  تیترها زیرمجموعهٔ آن هستند و به ترتیب اهمیت، دارای ارزش h2،h3 و… خواهند شد.

۳‌. تحقیق کلمات کلیدی:

هر موضوع و محتوایی دارای کلمهٔ کلیدی است. حتماً باید برای بالا بردن سئو این کلمهٔ کلیدی حداقل در هر پاراگراف یکبار استفاده شود. البته توجه کنید به کارگیری زیاد کلمهٔ کلیدی باعث گرفتن نمرهٔ منفی خواهد شد.

سعی کنید چند بار رنگ این کلمه با سایر کلمات متفاوت باشد. همچنین می‌توانید روی کلمهٔ کلیدی لینک قرار دهید.

۴‌. بهینه سازی تصاویر سایت:

حتماً از عکس‌هایی با کیفیت و اندازهٔ مناسب استفاده کنید. برای این منظور سایت Tiny Png را به شما معرفی می‌کنیم. در این سایت شما می‌توانید تصاویر را به اندازه‌های مختلف تبدیل کنید بدون اینکه کیفیت آن تغییر کند.

۵‌. هماهنگی با گوش‌های موبایل و تبلت:

حتماً مطمئن شوید که سایت شما با دستگاه‌های مختلف هماهنگی دارد. گوگل در سال ۲۰۱۵ رسماً اعلام کرد، سایت‌هایی که این قابلیت را نداشته باشند در جایگاه پایین‌تری قرار خواهند گرفت.

۶‌. قرار دادن لینک:

دو مدل لینک دادن وجود دارد.

۱‌. لینک دادن به سایر مطالب یا محصولات سایت خودتان: مزیت این روش این است که کاربر مدت بیشتری را در سایت شما سپری خواهد کرد.

حتما بخوانید :  معرفی و خلاصه کتاب تغییر بزرگ از دارن هاردی

۲‌. لینک دادن به سایت‌های معتبر دیگر


۷‌. افزایش سرعت سایت در حد استانداردهای موتورهای جستجو:

گوگل بر روی سرعت سایت بسیار حساس است. و اگر سرعت لود شدن و بارگذاری سایت تا ۷ ثانیه باشد، احتمالاً فرار کاربران را تا ۱۱۳ درصد افزایش می‌دهد.

 

۲‌. سئوی خارجی (Off Page SEO):

این روش مکمل سئوی داخلی است. مجموعه‌ای از کارهاست که بیرون از فضای سایتمان انجام می‌دهیم، تا جایگاه سایت را در گوگل بهتر کنیم.
از مواردی که در این روش باید انجام داد:

۱‌. لینک سازی خارجی (Link Building):

یعنی دریافت لینک از سایت‌های دیگر به سایت خودمان. یکی از روش‌های دریافت لینک تولید محتوای با کیفیت و ارزشمند است.
و از دیگر روش‌های دریافت لینک، لینک دادن به سایت‌های مختلف است. لینک سازی خارجی از محبوب‌ترین و تاثیرگذارترین عامل رتبه بندی در سئوی خارجی است.


۲‌. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی (Social Media):

مزیت‌های فعالیت‌های مستمر در شبکه‌های اجتماعی:

۱‌. کمک به برند سازی
۲‌. کمک به لینک سازی

۳‌. شبکه‌های اشتراک گذاری بوکمارک (Social Book Marking):

این شبکه از شبکه‌های اجتماعی است که کاربران می‌توانند آدرس صفحاتی که به آن علاقه مند هستند را ذخیره کرده و با دیگران به اشتراک گذارند. با توجه به موضوع
سایتتان می‌توانید در شبکه‌های زیر عضو شوید:

stumbleupon.com، scoop.it، riddit.com، delicious..com

 

 

سئو داخلی و خارجی

سئو خارجی و سئو داخلی

 

 

ابزار های سئو:

بعد از یادگیری تکنیک های سئو، برای ارتقا کیفیت سئوی سایت تان حتما باید از یک سری ابزار ها در این راه بهره بگیرید. در ادامه درباره ی تعدادی از این ابزارها توضیح خواهیم داد:

 

ابزار‌های سئو

ابزارهای سئو

 

۱‌. گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

 

گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس

 

با نصب این ابزار شما می‌توانید داده‌های موجود را در چند طبقه بندی مختلف، مورد بررسی قرار دهید. و آنها را پیگیری کنید. قسمت‌های مختلف این ابزار شامل:

۱‌. Real_Time: بررسی لحظه به لحظه

۲‌. Audience (مخاطب): در این بخش شما می‌توانید اطلاعات مربوط به کاربران و بازدیدکنندگان سایتتان را مطالعه کنید. اطلاعاتی مانند: تعداد کاربران آنلاین،
جنسیت آنها، مدت زمان ماندن کاربر در سایت، و…

۳‌. Acquisition (اکتساب): این بخش به شما اعلام می‌کند که بازدیدکنندگان از چه طریقی وارد سایت شما شده‌اند. و آمار دقیق ترافیک سایت را در اختیارتان می‌گذارد.

۴‌. Behavior (رفتار): این بخش به شما اعلام می‌کند که بازدیدکنندگان کدام صفحات را مشاهده کرده‌اند.

 

 

 

۲‌. ابزار کنسول گوگل (Google Webmaster Tools):

 

گوگل وبمستر

گوگل وبمستر

 

 

یکی از قابلیت‌های مهم این ابزار بررسی سرعت وب سایت است. علاوه بر این سرعت سایت را در ابزارهای دیگر مانند گوشی و تبلت نیز آنالیز می‌کند.

 

۳‌. SEMrush:

هدف این ابزار تحقیق روی کلمات کلیدی است. شما می‌توانید یک صفحه از سایتتان را درون این سرویس قرار دهید، و ملاحظه کنید که به خاطر کدام کلمه کلیدی دارای رتبه در جستجوی گوگل می‌باشد. از دیگر کارکردهای این ابزار:

  • گزارش رتبهٔ سایت و حجم کلمات کلیدی به صورت ماهانه
  • می‌توانید سایت خود را با سایر رقیبان مقایسه کنید.
حتما بخوانید :  9 نکته درباره طراحی رابط کاربری (ui)

 

۴‌. HUB Spot:

این ابزار نیز یکی دیگر از ابزارهای مربوط به تحلیل سایت است. چند نمونه از کاربردهای این ابزار:

  • میزان درخواست از سوی کاربران
  • بررسی سرعت سایت
  • قابلیت ریسپانسیو (هماهنگی) با گوشی موبایل و تبلت
  • بررسی سایت از نظر سئو. یعنی اینکه آیا سایت شما توسط موتورهای جستجو پیدا می‌شود یا خیر.

 

۵‌. ابزار سئو پیشرفته MOZ:

این ابزار برای افزایش رتبهٔ سایت شما در موتورهای جستجو روش‌ها و امکاناتی را ارائه می‌دهد. این ابزار یکی از حرفه‌ای‌ترین ابزارهای تحلیل رقیبان است.
سایت MOZ شاخص‌های مهمی مانند اتوریتی DA و PA را پایه گذاری کرده که در واقع هرچقدر این دو فاکتور در سایت شما بیشتر باشد، سایت قدرتمندتری دارید.

 

۶‌. UPCITY:

از کاربردهای این ابزار:

  • رتبهٔ سایت شما را در یاهو، گوگل و بینگ اعلام می‌کند.
  • میزان اعتبار سایت شما را بررسی می‌کند.
  • گزارش همهٔ سایت‌هایی که به سایت شما لینک داده‌اند را ارائه می‌دهد.
  • بررسی میزان موفقیت شما در استفاده از کلمات کلیدی
  • بررسی سرعت لود شدن سایت

 

۷‌. Found:

شناسایی خطاهای سئو و ارائهٔ گزارش‌های زیر:

  • مشکلات محتوایی مانند متا، کلمات کلیدی، هدینگ ها.
  • تحلیل لینک‌های خارجی
  • مشکلات فنی

 

۸‌. Google Page Speed Insights:

شما می‌توانید با استفاده ازین ابزار اطمینان حاصل کنید که سایت شما سرعت بارگذاری خوبی دارد یا خیر. وقتی آدرس سایت را وارد این ابزار کنید دربارهٔ ۳ فاکتور زیر به شما اطلاعات می‌دهد:

  • سرعت
  • تجربه کاربری
  • اعلام خطاهایی که باید رفع شود

 

۹‌. SEO Sitecheck uP:

کار این ابزار تجزیه و تحلیل مشکلات مربوط به سئو و ارائهٔ راه حل در جهت رفع مشکلات است.

 

۱۰‌. ابزار Yoast:

از بهترین ابزارهای بهینه سازی محتوا می‌باشد. و دارای  رتبهٔ یک پلاگین ها در وردپرس است. این ابزار موارد زیر را بررسی می‌کند:

  • تجزیه و تحلیل خوانایی
  • عبارت‌های کلیدی
  • لینک‌های داخلی و خارجی
  • طول عنوان سئو
  • طول متای توضیحات
  • ویژگی Alt تصاویر
  • طول محتوا و تعداد کلمات محتوا

 

جمع بندی:

امروزه تسلط به تکنیک‌ها و ابزارهای سئو امری بسیار مهم در کسب و کار اینترنتی می‌باشد. در واقع یک سایت بدون داشتن سئوی مناسب مانند یک ماشین بدون موتور است. متخصصین سئو حتماً باید در حال آپدیت اطلاعات خود مطابق با آنچه موتورهای جستجو ارائه می‌دهد باشند. در عین حال باید فعالیت‌های رقیبان را آنالیز کنند تا بتوانند به هر چه بهتر شدن سئوی سایت خود و افزایش رتبهٔ آن در موتورهای جستجو کمک کنند.

 

 

اگه مایلید تا از جدید ترین مقالات و دوره های آموزشی رایگان ما در تلگرامتون باخبر بشید کافیه تا در کانال تلگرامی ما به آدرس https://t.me/stechon عضو شید.

 

 

 

 

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *