افزایش فروش با روانشناسی رنگ

افزایش فروش محصولات با روانشناسی رنگ ها

رنگ ها در سایت

رنگ ها در سایت

از زمان های بسیار قدیم رنگ ها همواره پیرامون بشر را احاطه کرده و وی را تحت نفوذ درآورده اند. این استفاده ی روز افزون از رنگ ها همراه با رقابت فزاینده‌ای میان تولیدکنندگانی که مشتاق افزایش فروش محصولات خود هستند، تحول زیادی را در روانشناسی رنگ پدید آورده است.

روانشناسی رنگ یکی از جالبترین و در عین حال بحث برانگیز ترین جنبه های بازاریابی است.  رنگ ها بر انتقال احساساتی مانند حس مثبت یا منفی و یا سردرگمی در انسان تأثیر می گذارند. روانشناسی رنگ ها در طراحی وب موضوع حائز اهمیتی می باشد و یکی از تکنیک ها بازاریابی است.در فروش محصولاتی اینترنتی با توجه به عدم رویارویی با مشتری بسیاری از تکنیک ها بازاریابی را نمی توان به کار برد به همین دلیل روانشناسی رنگ ها در طراحی وب موضوع مؤثری است.

 

 

تأثیر روانشناسی رنگ در برند سازی یک محصول:

از آنجایی که ما انسان ها عمدتاً موجوداتی بصری هستیم پس جای تعجبی نیست که  مغز ما، برند هایی را که بلافاصله قابل شناخت هستند ترجیح می دهد و در این میان رنگ یک عنصر مهم در ایجاد این شناخت است. پیشنهادی که برای برند های جدید داده می شود این است که رنگ هایی را انتخاب کنند که آنها را از سایر رقبا متمایز کند.

در تحقیقی که با عنوان”اثر رنگ در بازاریابی” منتشر شده محققان به این نتیجه رسیدند که بیش از ۹۰ درصد از پیش داوری هایی که درمورد یک محصول صورت می گیرد، به رنگ آن محصول مربوط می شود و نیز  در تحقیقی به نام “قرمز هیجان انگیز و آبی شایسته” این که رنگ ها در نحوه ی درک یک برند نقش مهمی دارند ، تایید شده است.

 

تاثیر رنگ در طراحی سایت

تاثیر رنگ در طراحی سایت

 

 

تأثیر روانشناسی رنگ ها در طراحی وب:

روانشناسی رنگ ها به معنی نحوه ی تاثیرگذاری رنگ ها بر رفتار و احساس انسان است پس یکی از مهم ترین نکاتی است که در طراحی وب سایت باید به آن توجه کنیم.در طراحی پوستر،لوگو،جلد کتاب و غیره نباید رنگ ها به صورت تصادفی انتخاب شوند.شما باید توجه زیادی به یافتن رنگ متناسبی با کسب و کار خودتان داشته باشید. همچنین در طرح پس زمینه، سبد خرید یا لینک ثبت نام دقت کنید زیرا هر کاری که انجام می دهید باید کاربران را به سایت خود جذب کنید و باعث ادامه فعالیت کاربر شوید.

حتما بخوانید :  معرفی و خلاصه کتاب تغییر بزرگ از دارن هاردی

 

 

تأثیر روانشناسی رنگ ها در طراحی رابط کاربری (ui):

از موارد کاربردی روانشناسی رنگ ها طراحی رابط کاربری می باشد.  پس لازم است که استفاده درست و به جا از رنگ ها را بدانیم.
در گام اول به این نکته ی مهم توجه کنید که رنگ اصلی سایت شما باید متناسب با سلیقه ی کاربر و محتوای سایت تان باشد همچنین باید بدانید رنگ های سرد که شامل: سفید ، آبی ، سبز ،طوسی و … می شوند جزو رنگ های آرامش بخش هستند پس از این رنگ ها به عنوان رنگ اصلی سایت تان استفاده کنید. در عوض از رنگ های گرم مثل قرمز ،زرد، نارنجی، قهوه ای و… که باعث ایجاد شور و هیجان و تحرک در کاربر می شود به عنوان رنگ فرعی استفاده کنید. مثلاً از رنگ های گرم برای جلب توجه نکاتی خاص در سایت ، نوشتن هشدار ها و نشان دادن تبلیغات به کار ببرید.

در این قسمت سعی داریم کاربرد و معنای چند مورد از رنگ های بر استفاده در طراحی سایت را برایتان شرح دهیم .

روانشناسی رنگ

روانشناسی رنگ

 

 

قرمز: رنگ قرمز احساس هیجان، انرژی و تحرک را به کاربر منتقل می کند از این رنگ می توان برای ترغیب کاربر به خرید از سایت استفاده کرد. درکل برای فعال کردن واکنش های احساسی بسیار مؤثر است. این رنگ از پرکاربرد ترین ها در زمینه ی بازاریابی است.
موارد استفاده: اگر می خواهید کاربر را به نکته ای در سایت خود جلب کنید حتماً این رنگ را به کار ببرید. مثلاً در قسمت هایی مانند: تیتر ها، برخی از قسمت های مهم از مقالات، کلماتی که قرار است به آن لینک دهید و تبلیغات از رنگ قرمز استفاده کنید.اگر موضوع سایت شما غذا است حتما این رنگ را در زمینه سایتتان به کار برید زیرا باعث جلب توجه و افزایش اشتها در مشتری میشود. از استفاده بیش از حد از این رنگ ببرهیزید زیرا تأثیر منفی بر کاربر خواهد گذاشت. بسیاری از سایت های مطرح دنیا دارای لوگوی قرمز رنگ هستند مانند سایت کوکاکولا ،شرکت بوما،شرکت هاینز، یوتیوب ،CNN ،تویوتا و… .

حتما بخوانید :  UI و UX چیست؟

زرد: رنگ زرد به طور کلی بیانگر احساس شادی ،خوش بینی و سرخوشی از این رنگ اکثراً برای جلب توجه در سایت استفاده می شود مثلاً برای نشان دادن یک هشدار و یادآوری یک پیغام مهم از کادر زرد رنگ می توانید استفاده کنید. چون این رنگ به چشم فشار زیادی می آورد توصیه می شود تا جای ممکن کمتر از آن استفاده کنید.

سبز:رنگ سبز نماد ثروت، سلامت، آرامش خاطر و طبیعت است. این رنگ آرامش بخش است زیرا راحت ترین رنگ برای پردازش چشم است. همچنین دومین رنگ مورد علاقه بین خانوم ها و آقایان است. بیشتر برای سایت هایی مربوط به محیط زیست استفاده می شود. اما در سایت های مالی نیز کاربرد دارد.

آبی: آبی نشان دهنده ی اعتماد، امنیت، ثبات، دوستی و آرامش است. در سایت های تجاری و بانک ها از این رنگ استفاده می کنند تا حس امنیت را به کابرانشان القا کنند. این رنگ اولین رنگ مورد علاقه عموم مردم است.(وب سایت کالج استکان بر پایه همین رنگ طراحی شده است)

بنفش: رنگ بنفش حس سلطنتی، ثروت، موفیت و دانایی را به مخاطب می دهد و بیشتر برای محصولات آرایشی و زیبایی خانوم ها استفاده می شود.

خاکستری: این رنگ بیانگر بی طرفی، سادگی، آرامش، آینده نگری و عقلانیت است. این رنگ بدون احساس است و بیشتر در صنعت، تکنولوژی، دقیق بودن، بازرسی و یا حتی کمال کاربرد دارد و سایت هایی مثل بنز و اپل از این رنگ در برندشان استفاده کردند.

نارنجی: یک رنگ فعال و پر جنب و جوش است که عموما با تفریح، شادی، هیجان و اشتیاق مرتبط است. همچنین استفاده از این رنگ برای جلب توجه و برقراری ارتباط نیز توصیه می شود.(رنگ دوم سایت کالج استکان تقریبا نارنجی است که در ترکیب لوگو هم دیده می‌شود)

 

 

 ۴ اشتباه رایج در استفاده از رنگ ها در طراحی سایت:

  1. استفاده از رنگ مشکی و چشم آزار در پس زمینه:
    در پس زمینه از رنگ های بسیار تیره مثل مشکی استفاده نکنید زیرا این نوع رنگ ها در شب یا در نور کم ،چشم را اذیت  و کاربر را از بازدید مجدد سایت منصرف می کند .
  2. استفاده بیش از حد از رنگ ها:
    در طراحی و استفاده از رنگ ها در سایت باید توجه داشته باشید که سایت شما باید به گونه ای باشد که بازدیدکنندگانتان بتوانند شما را به کمک آن ها بشناسند. برای این منظور شما نباید سایتتان را به یک تابلوی نقاشی تبدیل کنید بلکه بهتر است از سه رنگ اصلی استفاده کنید و تنها برای پس زمینه از یک یا دو رنگ دیگر بهره ببرید.
  3. عدم تضاد رنگ متن با پس زمینه و مشکل در خوانایی:
    رنگ متن را طوری انتخاب کنید که با پس زمینه در تضاد خوبی باشد تا متن خوانا شود.
  4. عدم توجه به کور رنگی در انتخاب رنگ ها در بین طراحان سایت:
    اگر یک سایت جهانی دارید در کنار اهمیت به جذابیت سایتتان حتما به کسانی که توانایی دیدن همه ی رنگ ها را ندارند نیز توجه کنید . برای مثال می توانید از رنگ هایی مانند رنگ آبی و سبز که رنگ هایی هستند که به آسانی قابل مشاهده اند استفاده کنید.
حتما بخوانید :  9 نکته درباره طراحی رابط کاربری (ui)

 

باید توجه داشت که اغلب نظریات روانشناسی رنگ ها در بازاریابی به گفته ی کارشناسان بدون منبع است و عواملی چون اولویت شخصی، تجربیات، اختلافات فرهنگی، فضا و… معمولا اثر رنگ ها را محو می کنند.

در نهایت باید گفت که هدف اصلی طراحی یک وب سایت انتقال پیام برند و یا تجارت شما به بازدیدکنندگان است پس با توجه به روانشناسی رنگ ها، طوری از رنگ ها استفاده کنید که به این هدف برسید. بدیهی است که انجام این کار به اطلاعات زیادی درباره ی طراحی سایت نیاز دارد که شما می توانید از طریق دوره حرفه ای طراحی دیزاین سایت مطالب کاملی در این زمینه بیاموزید و به این هدف نزدیک تر شوید.

 

 

اگه مایلید تا از جدید ترین مقالات و دوره های آموزشی رایگان ما در تلگرامتون باخبر بشید کافیه تا در کانال تلگرامی ما به آدرس https://t.me/stechon عضو شید.

 

 

 

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *