معرفی کتاب قدرت بیان برایان تریسی

معرفی کتاب قدرت بیان برایان تریسی برای تقویت سخنرانی + خلاصه

معرفی کتاب «قدرت بیان»

اگر می خواهید در مصاحبه ی شغلی قبول شوید.اگر می خواهید که در سخنرانی ها تپق نزنید.اگر می خواهید که با دیگران به راحتی صحبت کنیدکتاب «قدرت بیان» را حداقل یک بار مطالعه کنید. این کتاب یکی از بهترین راه حل ها برای کسب مهارت سخنوری است.

برایان تریسی

برایان تریسی

کتاب «قدرت بیان» نوشته ی برایان تریسی است کسی که از موفق ترین سخنرانان در جهان در زمینه پیشرفت فردی و شغلی است.در کتاب «قدرت بیان» تریسی به شما نشان می دهد چگونه در هنر ارائه سخنرانی های جذاب مهارت کسب کنید و حتی برای رسیدن به اهدافی که تحقق آن ها غیرممکن به نظر می رسد از این مهارت استفاده کنید.

ابرهام نیلکولن درباره ی ترسی می گوید:

“هدف او از تمام سخنوری هایش تاثیرگذاری واقعی بود او هرگز صرفا برای اینکه کسی به حرف هایش گوش کند صحبت نمی کرد.”

 

افراد موفق می دانند که خوب صحبت کردن به شما کمک می کند مورد احترام دیگران قرار بگیرید و از نظر دیگران ارزش بیشتری داشته باشید،در معاملات موفق باشید و مورد توجه افراد تاثیر گذاری قرار بگیرید که می توانند دریچه های مهمی برای زندگی و حرفه شما باز کنند.

توانایی شما در صحبت کردن با اعتماد به نفس با هر تعداد یا هر نوع مخاطب صعود از نردبان موفقیت را هموار می کند به‌علاوه تصور می شود افرادی که خوب صحبت می‌کنند با استعداد تر و باهوش تر از دیگران هستند.

بسیاری از افراد به اشتباه فکر میکنند مردم جهان دو دسته هستند، یا مادرزادی با اعتماد به نفس به دنیا آمده اند و می توانند با مهارت و بدون اینکه عرق کنند برای مخاطبان زیادی سخنرانی کنند و یا کسانی که ممکن است ایده های بی نظیری داشته باشند اما وقتی رو به روی مخاطبان قرار می گیرند دست پاچه می شوند و تپق می زنند.
خوشبختانه هنر صحبت کردن یک مهارت اکتسابی است و می توان آن را از روی قاعده آموخت. اگر بتوانید مهارت رانندگی، تایپ یا استفاده از تلفن همراه را بیاموزید پس می توانید یک سخنران تاثیر گذار نیز باشید و نه تنها زندگی خود بلکه زندگی مخاطبتان را نیز تغییر دهید.

در این کتاب می آموزید :

  • جلوی مخاطبان با اعتماد به نفس،خوش بین و راحت باشید.
  • از همان ابتدای سخنرانی توجه مخاطبان را به خود جلب کنید.
  • برای مشارکت  شنودگان از زبان بدن،ابزار و تکنیک های صوتی استفاده کنید.
  • به صورت یکنواخت از نکته ای به نکته دیگر اشاره کنید.
  • از شوخ طبعی،داستان، نقل قول و سوالات با مهارت استفاده کنید.
  • تردید مخاطبان را از بین ببرید.
  • سخنرانی را با اقتدار تمام کنید.

کتاب «قدرت بیان» فراتر از اصول صحبت کردن است و قوی ترین اسرار را برای شما فاش می کند تا به کمک آن ها دیگران را با سخنرانی هایتان تحت تاثیر قرار بدهید ونه تنها با دیگران ارتباط موثر برقرار کنید بلکه با مهارت، ذهن آن ها را در رابطه با مسائلی که برای موفقیت تان ضروری هستند تغییر دهید.
کتاب « قدرت بیان » سرشار از از راهکار های اثبات شده_حتی فصل ویژه ای درباره ی ارائه سخنرانی های ترغیب کننده ی تجاری است_ که به شما کمک می کند سریع تر در حرفه تان پیشرفت کنید، مورد احترام قرار بگیرید و به بزرگ ترین اهدافتان برسید.

خلاصه ای از بخش های کتاب «قدرت بیان»

برایان ترسی از مقدمه کتاب آموزش طرز بیان خوب را برای خوانندگان این کتاب شروع کرده و به همین دلیل نام مقدمه ی کتاب را «حرف بزن تا برنده شوی » گذاشته است.

راهکار های کلیدی و ابتدایی سخنرانی

اعتماد به نفس در سخنرانی

اعتماد به نفس در سخنرانی

  1.  بر ترس تان غلبه و توانایی هایتان را تقویت کنید:
    با روند حساسیت زدایی یعنی چندین بار کاری را انجام دهید،بالاخره ترس و حساسیتتان از بین میرود.
  2. تصویر ذهنی تان را بهتر کنید:
    هر چه تصویر ذهنی تان مثبت تر باشد،عملکردتان بهتر می شود.اگر قبل از هر سخنرانی یا مصاحبه ای تصور کنید که بهترین عملکرد را خواهید داشت عملکردتان بهبود می یابد.
  3. اعتماد به نفس تان را افزایش دهید:
    هر چه خود را بیشتر دوست داشته باشید اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنید و این باعث می شود که در ارتباطتان با اطرافیانتان نیز موفق تر باشید و زندگی سالم و بهتری خواهید داشت.
  4. توانایی خوب صحبت کردن اکتسابی است:
    همیشه به خودتان یادآوری کنید «تقریبا تمام کسانی که امروزه جزء افراد برتر هستند،زمانی در زمره ضعیف ترین ها بوده اند».تمام کسانی که عملکرد خوبی دارند زمانی ضعیفی داشته اند.به گفته هاروکر:« تمام استادان،زمانی فاجعه آفرین بوده اند.» پس تلاش کن
  5. از منطقه آرامش خارج شوید:
    برای کسب تسلط در صحبت کردن نباید از اینکه طی مرحله رشد و نمو،حس ناشی گری و دستپاچگی به شما دست دهد،گریزان باشید.
حتما بخوانید :  معرفی و خلاصه کتاب تغییر بزرگ از دارن هاردی

 

چهار ویژگی برای خوب صحبت کردن:

۱) اشتیاق:
اگر واقعا بخواهید سخنران مسلطی شوید هیچ چیزی نمی تواند شما را از هدفتان باز زند.

۲) تصمیم:
باید تصمیم بگیرید و تلاش کنید بر موانع غلبه کنید و برای رسیدن هر کاری انجام دهید.

۳)نظم:
برای رسیدن به هدف باید برنامه ریزی کنید.

۴) اراده:
باید چندین بار سخنرانی کنید تا مهارت کسب کنید در این راه باید مقاومت داشت زیرا موانع ،شکست ها و اضطراب های کوتاه مدتی را ممکن است تجربه کنید. (این راه میانبر ندارد)
همیشه بدانید که بزرگترین مانع یا دشمن هرکس ترس و تردید خودش است.

 

فصل اول:هنر صحبت کردن و فن بلاغت

وظیفه ی سخنران این است که مخاطبتان را وادار و ترغیب کنید؛به گونه ای که طرز تفکر،احساس و عملکردشان راتغییر دهید.سه رکن ترغیب کردن:

۱)منطق: برای ایجاد یک بحث ترغیب کننده هر نکته باید بر نکته ی قبلی تکیه کند.(انسجام متن)
۲)اخلاق: اخلاق باعث افزایش اعتبار سخنران می شود و احتمال تاثیرپذیری خواننده نسبت به توصیه های سخنران را بالا می برد.
۳)احساس: مهم ترین رکن است.با برقراری ارتباط عاطفی با مخاطبان خود ، آن ها را تحت تاثیر خود قرار دهید که باعث می شود در عملکردشان نیز تغییر ایجاد شود.

سه قسمت پیام شفاهی(سخنرانی)

۱) واژه:
انتخاب واژگان نادرست باعث می شود پیام تاثیر گذاری خودش را از دست بدهد.

۲) لحن صدا:
در بیان و لحن گفتارتان توجه کنیدزیرا با ادای نادرست کلمه معنی جمله تغییر می کند و پیام درست به مخاطب نمی رسد.

۳) زبان بدن:
تاثیر دیداری بسیار قوی است زیرا تعداد عصب های بین چشم ومغز ۲۲ برابر عصب های گوش تا مغز است.

 

(جالب است بدانید که واژه ۷% ، لحن صدا ۳۸% و زبان بدن ۵۵%بر مخاطب اثر می گذارد.)

به نحوه ی بر قراری ارتباط توجه کنید:

افراد موفق در تاثیر زبان بدن در میزان پذیرش پیام از طرف مخاطبان خود توجه دارند.
نکته جالب در این باره :
اگر دست سخنران باز باشد ویا لبخندی بر لب داشته باشد مخاطبان راحت تر پیام شما را جذب می کنندو برعکس اگر دست به سینه باشید و یا اخم کرده باشید مخاطبان در برابر سخنرانی شما و قبول پیام سخنرانی شما مقاومت می کنند.

نکته شگفت آور دیگر این است که در سخنرانی خود
(آرام صحبت کنید _ مکث کنید _بین نکات و جمله ها لبخند بزنید.)

ساختار یک سخنرانی کوتاه

برای سخنرانی کوتاه ،سخنرانی بین یک دقیقه تا نیم ساعت ،می توانید از این الگو پیروی کنید:
۱)مقدمه
۲)معرفی نکات اصلی و منسجم
۳)بیان خلاصه ای از موضوعاتی که در سخنرانی خود گفتید.(مرور،جمع بندی و تکرار)

حتما بخوانید :  معرفی و خلاصه کتاب بهترین سال زندگی تو تجربه کن از دارن هاردی

*نکته ی مهم این است که هر سخنرانی وظیفه ای به عهده دارد که آن داشتن هدف در ذهنتان است . باید قبل از سخنرانی مشخص کنید که می خواهید با صحبت هایتان به چه هدفی برسید.
این سوال را از خودتان بپرسید:« اگر بعد از سخنرانی من،با مردم مصاحبه کنند و از آن ها بپرسند:«از این سخنرانی چه چیزی عایدتان شد؟» دوست دارم مخاطبانم چه جوابی بدهند؟»

 

 

فصل دوم:برنامه ریزی و آمادگی، تسهیل شده است.

مارکوس آرلیوس:”ارزش واقعی انسان ،با توجه به اهدافی که دتبال می کند سنجیده می شود.”

دست کم ۹۰%از موفقیت شما به برنامه ریزی برای سخنرانی تعیین می شود.ارنست همینگوی :

“باید برای هر واژه ای که می نویسید ۱۰ واژه در ذهن داشته باشید،در غیر این صورت خواننده متوجه می شود که واژه تان مناسب نیست.”

ولی در صحبت کردن باید ۱۰۰ کلمه بدانید در غیر این صورت مخاطب متوجه می شود که سنجیده صحبت نمی کنید و پیامتان هر چه قدر خوب باشد بر روی مخاطبتان تاثیر نمی گذارد.

در شروع سخنرانی ،ویژگی های مخاطبان را در نظر بگیرید.

  • سن و گروه سنی
  • جنسیت
  • درآمد
  • میزان تحصیلات
  • وضعیت خانوادگی
  • میزان آشنایی مخاطبان با موضوع سخنرانی
  • طرز فکر آن ها
  • خواسته های مشترک
  • اتفاقاتی که در تجارت آن ها رخ می دهد را در نظر بگیرید.شرایط محلی را در نظر بگیرید.
  • باید بدانید به تازگی چه کسی برای آن ها سخنرانی کرده.
  • به اقتضای دغدغه های مخاطبان صحبت کنید.
  • در ابتدای سخنرانی ،هدف سخنرانی را در نظر بگیرید.
  • مرتب به ساعت نگاه کنید:زمانی برای پرسش و پاسخ بگذارید.
  • وقتی کارتان را انجام دادید ،آماده شوید:روی کاغذ شروع به نوشتن متن کنید یا درباره ی این پرسش که« وظیفه ی من در این سخنرانی چیست؟»پاسخ دهید.
  • فرمول «ددم د»:
    د:دیدگاه:افکار،ایده ها یا حقیقت را بیان کنید.
    د:دلیل: دلایل عقیده یا ایده تان رابیان کنید.
    م:مثال:دیدگاهتان را با مثال توضیح دهید از آن دفاع کنید و ان را ثابت کنید.
    د:دیدگاه:دیدگاه اولیه تان را دوباره تکرار کنید.
  • روش برف پاکن:نیمکره ی چپ مغز وظیفه یبیان حقایق را دارد و نیمکره یراست نقل قول هاو مثال هاو حکایت ها .این روش مثل برف پاکن از نیمکره چپبه نیمکره راست میرود و با بیان هر حقیقتی مثالی می آورد.با این روش مخاطبان را کاملا علاقه مند نگه خواهید داشت.
  • روش دایره ای:نکات  مهم سخنرانی را در دایره ها بنویسید و نتیجه سخنرانی خود را در دایره ی وسطی بنویسید وکه باعث سازماندهی ذهن و گفته هایتان می شود.
  • تمرین سخنرانی
  • از تکنیک های حافظه استفاده کنید: استفاده از کلمات هم قافیه .مثال؛واژه پنج هم قافیه با گنج یا شش هم قافیه با کشمش.
  • سخنرانی را با استفاده از یک واژه طراحی کنید:مثال؛
    <م>مخفف مسئولیت پذیری و <و> مخفف وفاداری و <ف> فکر خلاق و <ق> مخفف قدرت بیان و <ی> مخفف یادگیری و <ت> مخفف تسلط
    (موفقیت) با این کار جذابیت سخنرانی خود را بالا ببرید.
  • در شروع کار برای گروه های کوچک سخنرانی کنید.
  • قدم بزنید و صحبت کنید:یکی از موثرترین راه های آماده شدن برای سخنرانی است که باعث می شود با مخاطب بتوانی راحت تر ارتباط بر قرار کنید.
  • از گوگل اطلاعاتی مفید کسب کنید.
  • به دنبال افراد مهم در قبل سخنرانی باشید و اطلاعاتی درباره یآن ها پیدا کنید :اعتار تان را بالا می برد.

استفاده درست از پاورپونت در سخنرانی:

در بین سخنرانان حرفه ای اصطلاح «مرگ با پاورپونت» وجود دارد یعنی بعضی ها به اندازه ای از پاورپونت استفاده می کنند که شخصیت و محتوای صحبت هایشان را از بین می برند.شرط استفاده از پاورپونت را در ۵ قاعده :

حتما بخوانید :  معرفی کتاب قدرت و مدیریت برنامه ریزی

۱)قاعده۵×۵:
هرگز در هر اسلاید بیش از ۵خط و در هر خط بیش از ۵ واژه وجود نداشته باشد.این مخاطبان را سردرگم می کند.
مهم نیست می خواهید به چند نکته اشاره کنید،باید هر نکته را درست وقتی که درباره ی آن صحبت می کنید نمایش دهید.
هرگز تمام اسلاید هارا با هم نمایش ندهید چون مخاطبان مشغول خواندن آن ها می شوند و نمی توانند به حرف های شما گوش دهند.

۲)رو به روی مخاطبان بیاستید:
وقتی از پاورپونت استفاده می کنید،رو به روی مخاطبان بیاستید. باید لپ تاب را جلوی خودتان قرار دهید تا چیزی را که روی پرده پشت سرتان است ببیند و هرگز رو به پرده و پشت به مخاطب صحبت نکنید.

۳)لطفا چراغ ها را روشن بگذارید:تمام چراغ هارا خاموش نکنید تا پاورپونت بهتر دیده شود .اگر تمام چراغ ها را خاموش کنید دیگر صورتتان دیده نمی شود و مخاطبانتان نمی توانند با شما ارتباط بر قرار کنند.

۴)پاورپونت فقط یک وسیله یکمکی است:پاورپونت نباید مرکز توجه باشد بلکه شما باید کانون توجه مخاطبان باشید. فبل از سخنرانی چندین بار تمرین کنید تا مطمئن شوید که همچی درست است.
اگر هم می خواهید با پاورپونت سخنرانی کنید بهتر است با یک جمله ی کلیدیو تاثیر گذار شروع کنید و به جمله ای که همان نتیجه ی سخنرانیتان است پاورپونت را تمام کنید.

۵)منتظر حوادث غیر مترقبه باشید:تمرین نهایی قبل از سخنرانی به شما این اطمینان را می دهد که می توانید سخنرانی خوبی داشته باشید.

برایان تریسی

برایان تریسی

اما این ها فقط بخش کوچکی از کتب پر بهای «قدرت بیان »بود .نویسنده در بخش های دیگر این کتب نیز راز های سخنرانی را به ما می آموزد:
فصل سوم:اعتماد به نفس و تسلط ذهنی؛از بین بردن ترس از صحبت کردن میان جمع
فصل چهارم:در برخورد با همه مخاطبان،قوی باشید
فصل پنجم:تسلط بر سخنرانی در گروه های کوچک
فصل ششم:تسلط  در جلساتو مذاکرات در گروه های کوچک
فصل هفتم:تسلط به تریبون؛تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان زیاد
فصل هشتم :تسلط صوتی؛ تکنیک های قوی صدا
فصل نهم:ترفند های تجارت؛تکنیک های سخنرانان برتر
فصل دهم:کنترل محیط
قصل یازدهم:سخنرانی را با موفقیت تمام کنید؛مخاطبان را مشتاق رها کنید
فصل دوازدهم:سخنرانی های ترغیب کننده تجاری

تحسین این کتاب:

کن بلنچارد درباره ی این کتاب می گوید:

“یکبار دیگر برایان ترسی کتاب موفقیت آمیزی نوشته است.کتاب جدید او با عنوان قدرت بیان ،راهنمایی ها و دستورالمل های ارزشمندی از زبان این سخنران برجسته ارئه می دهد.”

رابرت آلن :

“برایان ترسی یکی از برجسته ترین سخنرانان تاریخ است!اگر می خواهید با حرف زدن برنده شوید باید این کتاب شگفت انگیز را بخوانید. این کتاب ،شاهکار است.”

همه ی ما نسبت به افکار و احساسات و به ویژه توجه دیگران به شدت حساس هستیم .

سامرست موام :
“تمام کارهایی که در زندگی انجام می دهیم برای این است که مورد احترام دیگران باشیم یا اینکه حداقل مورد بی اخترامی آن ها قرار نگیریم.”

پس وقتی خوب صحبت می کنید،مخاطبانتان بیشتر دوستتان دارند و به شما احترام می گذارند پس اگر می خواهید در این زمینه موفق باشید حتما این کتاب را حداقل یکبار بخوانید.

معرفی دیگر کتاب های مرتبط :

 

اگر شما نیز این کتاب رو مطالعه کردید ، دیدگاه خود رو در زیر این مقاله با ما به اشتراک بزارید تا ما و دیگر کاربران کالج استکان از تجربیات شما استفاده کنند.

 

همچنین اگه مایلید تا از جدید ترین مقالات و دوره های آموزشی رایگان ما در تلگرامتون باخبر بشید کافیه تا در کانال تلگرامی ما به آدرس https://t.me/stechon عضو شید.

2 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *